Magvetés és palántanevelés a lakásban


Zölségpalánták a nappaliban
Elsőként leszögezném, hogy kocakertész vagyok, viszont nagyon lelkes. Amit tudok a kertészkedésről, azt a netről tudom, a többit emellett már saját tapasztalatból is merítem. De működik.
Néhány hónapra (design ide vagy oda), lakásunkban átmeneti bérlők bújnak elő és fejlődnek, cseperednek.
Szuper érzés, amikor tavasztól őszig olyan termést szüretelek le a kertben, amelyet magról neveltem, s a kezdetektől  bábáskodtam felette, ezért többségük a lakásban kezdi meg életét. Ez egyféle hobbi, megnyugtató terápia és kihívás is (túl egyszerű lenne megvásárolni a kertészetben a palántákat). Szóval szerintem érdemes átmenetileg helyet biztosítani nekik abban a helyiségben, ahol sok a fény. Nálunk kb. 1 nm-t vesz el a nappaliból (de csak néhány hónapról van szó). Nem is tudom, hogy kik örülnek jobban végül a kiültetésnek, a családtagok, vagy a növények. 😏
Mutatok néhány képet a kicsikékről.


A tavalyi évben szokatlanul hosszan elhúzódtak az éjjeli fagyok, úgyhogy a kiültetés is csúszott.
Már a szobában megindult az uborkák virágzása, s szorgos méhecskét játszva vékony ecsettel poroztam be őket. Hihetetlen, de gyönyörű terméssé fejlődtek ezek is, persze közben szerencsésen túlélték a kiültetést.


Termések, melyek nálunk, magként kezdték életüket
  • A retek az egyik első ehető zöldség a kertből tavasszal, a zöldhagymával együtt, ezek közvetlenül a szabadföldbe kívánkoznak
  • A kukoricát először kerítés mellé, paravánnak ültettem, mostanában pedig másodvetésként késői fajtákat (nem kellene bent vetni, de biztosra megyek)
  • A kis uborka mellett lehet próbálkozni a kígyóuborkával is, mióta kipróbáltam, ez a favorit
  • A paradicsom rendkívül sok fajtája elérhető. Nekünk a kis sárga- és piros koktél-, valamint a nagyméretű marmande paradicsom jött be. Érdemes arra figyelni, hogy a palánta, a nevelési folyamatban minél nagyobb edénybe kerüljön a gyökeresedés időszakában, mert annál életerősebb lesz, ha kiülteted
  • A padlizsán (mint termés) nálam csak abban az évben hajlandó megnőni, ha eléggé gazdag a talaj. Viszont az egyik példány igen hatalmas lett (a fotó sem maradt el)
  • A cukkini leírásában olvasottat -miszerint 100x100 cm a térigénye-, higgyük el és vegyük komolyan. Tényleg ekkora. Viszont ha jók a körülményei, szinte szó szerint dobálja a terméseit (csak győzzük elkapni és elfogyasztani). Igen, az 1. évben az egyedszámnál kissé túllőttem a célon, már a barátok fülén is cukkini jött ki 😅

Jóérzés tudni, hogy mit eszünk, hogy mindig frissen fogyaszthatjuk, s hogy nem szennyeztük a környezetünket műtrágyával, a zöldségek utaztatásával, csomagolásukkal, stb.

A fenntartható körforgást jól példázza a termesztési ciklus és folyamat, hisz:
  • többségében most már olyan magokat használok, amit az előző évi termésből nyertem ki
  • a termés leérését követően minden növényi részt komposztálok (kivéve a mérgezőket pl. paradicsom szára és levele)
  • azért, hogy kevés vizet használjak el öntözésre, vastagon zöldmulcsozom a veteményest, amely persze egy idő után elenyészik és visszaforgatódik (általában komposztra vetem, s új zöldmulcs réteget teszek)
  • legutóbb már a palántákat a gyökeresedési időszakban műanyag helyett bambusz alapanyagú poharakba helyeztem, amelyek családi bulikból megmaradt használt poharak, s komposztálhatóak lesznek, ha végleg használhatatlanná válnak jelen céljukra
A vicc az egészben, hogy nagyon pici a kertünk, s mégis sokmindent beleszuszakolok.
Mindenkit arra bíztatok, hogy járjon utána kompetens információknak, hogy ő mit, mikor és hogyan tudna termeszteni. A bevállalósabbak próbálják ki a magról vetést.
Eredményes vetést, palántázást és kertészkedést kívánok!

További kerttel, fenntarthatósággal, újrahasznosítással foglalkozó cikkek: ITT!

Népszerű bejegyzések